Tréner-sorozat

A Zlin Tréner sorozatának története a negyvenes évek végén egy kétüléses iskola-gyakorló repülőgéppel, a Z-26-ossal kezdődött. A honvédség által kiírt pályázatra megépített egymotoros, alsószárnyas gép 1947-ben szállt fel először. A Z-26 Tréner formáját tekintve a későbbi, nálunk is népszerű Trénerek alapjának tekinthető. A jó repülőtulajdonságokkal rendelkező, műrepülhető gépet hamarosan követte a Z-126, majd a 226-os.


Highslide JS

Zlin-126-os

Az első, később már magyar színekben is repülő Tréner, a Z-226-os kissé módosított, 226T változata 1956-ban repült először. A 226-ost a 326-os követte félig behúzható futóművel, majd jött az 526-os és a 726-os sorozat. A kiváló repülési tulajdonsággal rendelkező típusoknak szinte kivétel nélkül elkészült az együléses, műrepülő változata is, sőt egyeseknek ezen belül is voltak alváltozatai.
1955-ben egy Zlin-226A (Acrobat) együlésesre átalakított műrepülőgép második lett, két évvel később pedig megnyerte az angliai Lockheed Trophyt, amely a kor legrangosabb repülőversenye volt.


Highslide JS

Egy 226-os

Ezzel szinte hagyományt teremtett a gyár, mert legközelebb 1961-ben, majd ’63-tól ’65-ig minden évben egy Tréner nyerte a viadalt. Ezek mellett motoros műrepülő világbajnokságok sorát nyerték, illetve hoztak el további jó helyezéseket a 226-os és 326-os különböző változatai.


Highslide JS

Magyar lajstromú 726-os

Magyarországon a 226T után a legtöbb változattal találkozhattak a hazai pilóták. Hosszú ideig, egy következő sikeres Zlin, a Z-142-es megjelenéséig ezek a gépek alkották a motoros repülő-és műrepülőképzés alaptípusát.

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

STA TRAVEL