Zlin

A volt keleti tömb országaiban a sportrepülés alaptípusai voltak a Zlin gyár gépei. A cseh vállalat elődjét 1934-ben alapította egy sokoldalú, sikeres cseh üzletember, Jan Antonin Bata, akinek már a 20-as évek közepén, a légierőtől megvásárolt, első világháborús kiképzőgépekkel üzemelő repülőiskolája volt.


Highslide JS

A csehországi Zlinben tevékenykedő üzletembernek a cipő-és filmipari érdekeltségein kívül vegyipari és textilipari üzletei is voltak, mielőtt a repülőiparba is belekóstolt volna.
Az 1932-ben alapított Bata Zlin repülőiskola berkein belül készült el az első Zlin vitorlázógép, amelyet egy kisebb sorozat követett. 1934-ben jött létre a Zlinska Letecka nevű vállalat, amely már motoros gépekkel folytatta. Elkészítették a második világháború előtti sikeres egyfedelű sportgépet, a Z-212-t, amely amerikai Continental motorral volt felszerelve.


Highslide JS

Zlin-50-es RedBull színekben

A második világháború alatt a németeknek készültek futár-és harcigépek, majd a háború után megindult a ma is ismert és népszerű Zlinek őseinek a fejlesztése. Sorra jöttek a később sikertípussá vált gépek. A Zlin-26, majd a 126 és a 226, a hazánkban is népszerű kiképző és műrepülőgépek, mint a Zlin-526, 726, vagy az egyik legelegánsabb együléses műrepülő, a Zlin-50-es.


Highslide JS

Az egyik legújabb Zlin, a 242-es

A hazai pilótaképzés egyik alaptípusa, az egymás melletti két üléssel rendelkező, műrepülhető Zlin-142-es a mai napig a klubok egyik alaptípusának számít. A gyár jelenleg kínált legújabb kisgépei a korábbi sikeres típusok utódai.
Hatvan országban, több, mint ötven Zlin típus repült és repül még sok példányuk a mai napig.

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

STA TRAVEL