Tu-160

Szuperszonikus stratégiai bombázó repülőgép.

A szovjet vezetés a hatvanas évek végén határozta el, hogy ki kell fejleszteni egy nagysebességű stratégiai nehézbombázó repülőgépet, válaszul a szintén ekkor kezdődő amerikai szuperszónikus B-1-es bombázó fejlesztésére.

Highslide JS

A változtatható szárnynyilazású gép prototípusa végül 1981-ben szállt fel először a Zsukovszkíj bázisról. A Tu-160-as lett a legnagyobb méretű harci repülőgép.
A szárny nyilazási szögét a pilóta állíthatja 20, 35 és 65 fokra. A Tu-160-as hossza 54,1 méter, fesztávja a kis sebességeknél alkalmazott 20 fokos szárnyállásnál 55,7 méter, nagy nyilazási szögnél 35,6 méter.

Highslide JS

A maximum 275 tonnás felszállótömegű gép legnagyobb sebessége 2300 km/h, hatótávolsága 12300 km, ami légi utántöltéssel növelhető. 2010-ben egy példány 23 órás, 18 ezer kilométeres őrjáratot hajtott végre.
A 40 tonnányi szállítható fegyverzet lehet robotrepülőgép hagyományos és nukleáris töltettel, levegő-föld rakéták és hagyományos bombák.


Highslide JS

Moszkvában a MAKS-on

A gépet 1984-ben kezdték el sorozatban gyártani, a tervezett száz példányból összesen 35 darab készült el, amelyekből jónéhány a Szovjetúnió felbomlásakor urkán tulajdonba került. Ezekből néhányat megsemmisítettek, néhányat pedig az ukrán államadósság fejében visszaadtak Oroszországnak. Jelenleg már csak Oroszországnak van Tu-160-asa, körülbelül 10-15 darab működőképes példány szolgálhat.


Highslide JS

Putyin is repült vele – a Tu-160-as jelenleg az orosz csapásmérő erő zászlóshajója

A sorozatgyártást 1992-ben megszüntették, de 2004-ben újraindult. Az új sorozat első gépei 2008-ban álltak szolgálatba. A tervek szerint a modernizált gépek 2025-ig állhatnának hadrendben.

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

STA TRAVEL