Tu-144

Szovjet, hangsebesség feletti utasszállító repülőgép. A Tu-144-es prototípusa 1968 december 31-én szállt fel először. Nem egész két év múlva átlépte a kétszeres hangsebességet. Egészen 1970 áprilisáig a Tu-144-es volt a világ leggyorsabb utasszállító repülőgépe és a világ egyetlen szuperszónikus utasgépe. A Concorde a szovjet gép első felszállása után négy hónappal emelkedett a levegőbe.


Highslide JS

Négy hónappal megelőzte a Concordeot

A gépet háromfős személyzet repülte. Maximális sebessége 2 Mach, azaz kétszeres hangsebesség volt. A 65,5 m hosszú, 28,8 m fesztávú gép maximális felszállótömege 207 tonna.

Legnagyobb hatótávolsága 6200 km. A gépnek volt egy meghosszabbított törzzsel rendelkező változata, amely maximum 150 utast szállíthatott. Az Aeroflot által üzemeltetett változatok jellemzően 98 személyt szállíthattak.


Highslide JS

Kiengedhető kacsaszárnyak az orr rész mögött

A típus fejlesztése és üzemeltetése során a hajtóművek teljesítménye és fogyasztása volt a leggyengébb pont. A gép nem volt képes utánégető használata nélkül a kétszeres hangsebesség tartására, ami rendkívül nagy tüzelőanyag-fogyasztást okozott.

Így a gép hatótávolsága soha nem érte el a kezdetben célzott 7000 km körüli értéket, az elsőként, 1975-ben szolgálatba állított változat 4500 km-t volt képes repülni. A későbbiekben egy új hajtóműtípussal sikerült elérni a 6500 km-es hatótávolságot is.


Highslide JS

Egy Tu-144-es 1973-ban a Le Bourget-ban megrendezett légibemutatón lezuhant. Akár csak maga a fejlesztés, ez a katasztrófa is sok összeesküvés elméletet szült. Szó volt egy közel repülő gyanús francia vadászgépről, amely a Tu-144-est fotózta, de a vezérlőrendszer módosításáról is, hogy a gép a Concorde-nál látványosabb bemutatót produkálhasson.


Highslide JS

A repülőgép 1975-től alig három évig szolgált menetrend szerinti járatokon. Egy 1978-as kényszerleszállás után a típus már csak postai és teherszállító repüléseket teljesített a Szovjetúnióban.
A gép az egyébként szintén gazdaságtalanul üzemeltethető Concorde-nál is nagyobb ráfordításokat követelt, és soha sem volt gazdaságilag életképes konstrukció.

A 90-es években a NASA segítségével hatalmas költséggel ismét repülőképessé tettek egy Tu-144-est, amellyel nagy sebességű és nagy magasságú kísérleti repüléseket hajtottak végre. Ezzel a géppel a NASA tesztpilótái is repültek. Végül 1999-ben ezt a programot finanszírozás hiányában leállították. A gépből összesen 16 példány épült.

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

STA TRAVEL