Pipistrel

A szlovén Pipistrel gyár története igazi sikertörténetnek bizonyult, amelyet betetőzött egy alternatív hajtású repülőgéppel 2011-ben elnyert másfél millió dolláros díj.

A nyolcvanas évek végén két vitorlázórepülő pilóta és repülőgép modellező ötletéből indult a később sikeressé vált gyár. Ivo Boscarol és Bojan Sajovic már a nyolcvanas évek elején az ultrakönnyű repülés új útjait kereste. A kezdetekben motoros sárkányokhoz készült trikeokkal, majd szintén sárkányokhoz szénszálas kompozitból készült légcsavarokkal foglalkoztak.


Highslide JS

Spider fantázianevű trike sárkányokhoz – sorozatban gyártják

1987-ben Ivo Boscarol lett az első, aki minden szükséges jogosultságot megszerzett kisrepülőgépek gyártásához, ezzel ő lett az első jugoszláv kisrepülőgép gyártó. Az ultrakönnyű kisrepülőgépekkel kapcsolatos ambíciók ezzel új lendületet kaptak. Ekkor tűnt fel először a denevér latin neve a “pipistrel” is, amely néhány év múlva már egyet jelentett az UL repülés csúcsával.

A következő néhány évben már Olaszországba és Afrikába is adtak el trike-okat, sőt, megjelent az első trike, amelyet vízi repülésre terveztek. A ma is ismert Pipistrelt 1992 novemberében alapították, majd ugyanebben az évben Ivo Boscarol megalapította a szlovén ultralight szövetséget is.


Highslide JS

Pipistrel Sinus – az első a kompozit UL sikersorozatban

A később népszerűvé vált UL gépek megjelenése előtti utolsó jelentős üzleti mérföldkőként 1993-ban megkapták a Rotax motorgyártótol a jogot, hogy a motorok fő disztribútorai legyenek Szlovéniában. Alig egy évvel később megkezdődött az első igazi Pipistrel UL, a Sinus fejlesztése, amelyet az 1995-ös friedrichshafeni kiállításon már be is mutattak.


Highslide JS

Pipistrel Virus

A Sinus 1996-ban szállt fel először, ez volt a gyár első motoros vitorlázó gépe. A következő években felgyorsultak az események, sorra jelentek meg az újabb kompozit UL gépek és azoknak a különböző változatai, miközben folyt a trikeok gyártása és fejlesztése is. A Sinust már exportra is gyártották, közben megjelent a Virus, majd a Taurus segédmotoros vitorlázógép. 2003-ban új gyárcsarnokot is avattak, 2006-ban pedig a kétszázadik eladott Sinust ünnepelték.


Highslide JS

Mindig új utakon – elektromos motor egy Taurus vitorlázógépen

A repülőgép fejlesztések folyamatosan zajlottak, 2009-ben egy négyszemélyes gép kifejlesztését kezdték el, közben az egyébként is rendkívül gazdaságos és hatékony aerodinamikájú gépek alternatív hajtásának a módszereivel is foglalkoztak.
Az Elektro Taurust már sorozatban gyártották, amikor a NASA és a Google által szponzorált pályázat másfél millió dolláros díját két Taurus gépük összeépítésével sikerült elnyerni.


Highslide JS

A díjnyertes kísérleti gép Taurus G4

Déli szomszédunk igazi sikertörténete a Pipistrel gyár, amely az elmúlt lassan három évtized alatt mindig megteremtette a műszaki és nem utolsósorban üzleti lehetőségeit annak, hogy a jól bevált konstrukciók folyamatos gyártása mellett a forradalmi újításoknak és távolra mutató ötleteknek is az élére álljon.

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

STA TRAVEL