A Li-2-es Magyarországon

A Li-2-es Magyarországon:

Ez a típus volt a háború után a magyar polgári repülés első utasszállítója. A MASZOVLET (Magyar-Szovjet Légiforgalmi Társaság) 1946-ben a Li-2-sel indította be az első belföldi járatait, majd hamarosan nemzetközi járatokon is repült.

A MASZOVLET, majd később a MALÉV 1961-ig üzemeltette a típust. A Li-2-es típus a hadsereg és a sportrepülés kötelékében 1975-ig repült. Ejtőernyős ugratásra, célzsák vontatásra használták, több példány pedig múzeumokhoz, kiállításra került.

Highslide JS

A HA-LIX, az egyetlen repülőképes Li-2-es a világon:

Magyarországon repül a világ egyetlen üzemképes Li-2-ese. A gépet 1949-ben gyártották a taskenti 84-es számú repülőgépgyárban, majd a Magyar Néphadsereg vette át és használta. 1958-ban a HA-LIX megkapta a polgári légialkalmassági bizonyítványt.

Ezt követően kormánygépként repült egészen 1974-ig, amikor kivonták a forgalomból. A gép leállítása után Szolnokon, a Kilián György Repülő Műszaki Főiskola múzeumában a szabadtéri kiállításon kapott helyet. A gép itt állt 1997-ig, amikor a Gold Timer Alapítvány elszállíthatta, hogy ismét repülőképes állapotba hozzák.

Azóta a szolnoki kiállításon egy másik Li-2-es, a korábban a pécsi vidámparkban kiállított HA-LIS lajstromú gép látható, amelyet szintén a Gold Timer alapítvány hozott kiállítható állapotba, pótolva az elszállított gépet.

Highslide JS

Az 1997-ben kezdődött felújítás után 2001 szeptember 21-én a HA-LIX végrehajthatta újbóli első felszállását Budaörsön. A gép a berepülések után 2002-ben ismét megkapta a polgári légialkalmassági bizonyítványt.

A világ egyetlen repülőképes Li-2-ese azóta sétarepüléseket végez, bemutatókon, oldtimer találkozókon vesz részt.

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL