Liszunov

A Liszunov név lesz az egyetlen olyan típusnév a GÉPMADARAK-ban, amelyhez mindössze egyetlen repülőgép tartozik. Borisz Pavlovics Liszunov nem repülőgéptervezőként került a legismertebb repülőgépek névadói közé.

1936-ban a Szovjetúnió ingyen megkapta az Egyesült Államoktól a sikeres, kétmotoros DC-3 szállítórepülőgép licenszét.

Highslide JS

DC-3, a sikeres előd

Az 1930-as években kifejlesztett DC-3-as típus, illetve ennek katonai változata a C-47-es egy jól sikerült, népszerű konstrukció volt, amely 1935-ben repült először. 1938-tól Borisz Liszunov két évet töltött a DC-3-ast gyártó Douglas Aircraftnál. A feladata a majdani hazai gyártás előkészítése, a dokumentáció tanulmányozása és átvétele volt.

Liszunov hazatérése után Vlagyimir Mjaszicsevvel hozzálátott a gyártás megszervezéséhez és az áttervezéshez. A feladat nem volt egyszerű, hiszen az angolszász mértékrendszerben készült repülőgép minden egyes alkatrészét át kellett dolgozni metrikus rendszerre, megfeleltetve a hazai környezetnek. A repülőgépen ezen kívül is sok átalakítást végeztek.

Highslide JS

C-47-es, a katonai változat

A mértékrendszer átváltást és az átalakításokat egyébként Mjaszicsev végezte el, Liszunovnak a gyártás előkészítésében és megszervezésében volt nagy szerepe.

A repülőgép gyártása már 1939-ben megindult, majd a háború kitörésekor a gépet hadrendbe állították. A repülőgép 1942-ben kapta meg Liszunovról a Li-2 nevet.

Highslide JS

A Li-2-es

A 21. század elejére mindössze két repülőlépes Li-2-es példány maradt. Ezek egyike, egy orosz Li-2-es 2004-ben elpusztult egy szerencsétlenségben.

Jelenleg a világ egyetlen repülő Li-2-ese korábbi Malév festéssel hazánkban repül a Gold Timer alapítványnak köszönhetően, amely – még néhány történelmi repülőgép mellett – a Li-2-est is felújította és üzemelteti.

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL