Ka-50/52

A Kamov, amely mindaddig civil és tengerészeti helikoptereket készített a Mi-24-es leváltására kiírt tenderre kezdte el fejleszteni első csatahelikopterét. A hetvenes évek végén kezdett tervezés során megtartották a Kamovokra jellemző koaxiális, vagyis az egymás felett, ellentétes irányban forgó két lapátsoros rotorelrendezést.
Egy földi csapatokat támogató, harctéri helikopternél ez plusz előnyt jelentett, mivel szükségtelenné tette a hagyományos elrendezésű helikopterek létfontosságú, ám sérülékeny farokrotor használatát. Emellett kisebb rotorátmérőt és kisebb geometriai méreteket érhettek így el.


Highslide JS

Az együléses Kamov Ka-50-es

A Kamov Ka-50-es 1982-ben repült először. A koaxiális rotorelrendezés mellett az egyik legnagyobb újítás az egyfős pilótafülke volt, ami később nem bizonyult sikeres elgondolásnak. A pilótának kellett a repüléssel, navigációval, célkereséssel, fegyverek kezelésével egyaránt foglalkoznia, ami óriási terhelést jelent valós, harctéri körülmények között egy embernek.


Highslide JS

Az együléses és a kétüléses változat pilótafülkéje

A Kamov-50-es törzse 15 m hosszú, rotorátmérője 14,5 méter. A gép legnagyobb felszállótömege 10800 kg lehet, amiből 2500 kg a szállítható fegyverzet. A szállítható fegyverek lehetnek irányítatlan és páncéltörő rakéták, bombák, két gépágyú konténer, de a Ka-50-es vihet magával levegő-levegő rakétákat illetve kiegészítő tüzelőanyag tartályokat is.


Highslide JS

Kétüléses Kamov Ka-52-es

A rotort két darab 2465 lóerős Izotov gázturbina hajtja. Legnagyobb sebessége 300 km/h, hatótávolsága 460 km.
A nyolcvanas évek végére világossá vált az együléses elrendezés hátránya, ezért az eredetileg kiképzőgépnek szánt kétüléses verzióból is készítettek egy teljes értékű harci változatot.
A kétüléses gép a Kamov Ka-52-es típusjelet kapta. A gép gyártása 2008 óta folyik, kis szériában, de a Kamov bízik benne, hogy exportsiker válhat a típusból.


A Kamov Ka-52-es a 2011-es MAKS-on

A török légierő igényeinek megfelelő Ka-50-2-es, egymás mögötti ülésekkel rendelkező típusváltozat, habár a pilóták szerették, nem lett befutó, de Dél-Korea és még néhány ország érdeklődik a gép iránt.

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

STA TRAVEL