Ka-26

Többfeladatú, könnyű helikopter. A Kamov-20-as és a nagyobb, gázturbinás Kamov-25-ös helikopterek sikeres bemutatkozása után az ötvenes évek végén merült fel az igény egy könnyű, egyszerű, mezőgazdasági feladatokra is alkalmas helikopter kifejlesztésére.
Magától értetődőnek tűnt a Kamovok sajátosságának számító koaxiális rotorelrendezés, ezen kívül a cél a lehető legegyszerűbb szerkezetű, sokoldalú és az üzemeltetési körülmények szempontjából igénytelen helikopter elkészítése volt.


Highslide JS

Kamov-26-os vegyszertartállyal

A gép prototípusa 1965-ben szállt fel először és egy évvel később állt szolgálatba. Az egymás felett elhelyezkedő rotorlapát sorokat két, a törzs oldalára függesztett 325 lóerős csillagmotor hajtja. A helikopter legnagyobb felszállótömege 3250 kg, hatótávolsága 400 km. Legfeljebb 170 km/h sebességgel képes repülni, utazósebessége 130 km/h. Hossza 7,75 m, a rotor átmérője 13 méter.


Mezőgazdasági gép munka közben

Hazánkban a legnagyobb példányszámban repülő helikopter volt, nagyjából százhúsz darab repült belőle. Leginkább a mezőgazdaságban használták, de volt katonai és egy rendőrségi változata is. A mezőgazdasági változat kétszemélyes pilótakabinja mögötti vegyszertartály 800 literes.
A mezőgazdasági táblákat nagyjából 25 méter széles csíkokban tudja megszórni a törzs mellé kinyúló szóróberendezéssel. A Ka-26-os átalakítható utasszállításra vagy sebesültszállításra is. Ilyenkor a pilótafülke mögötti vegyszertartály helyére felszerelhető egy maximum hat férőhelyes utaskabin is.


Highslide JS

Hatszemélyes, leszerelhető utaskabinnal

A sikeres konstrukciónak kifejlesztették a gázturbinás változatát is, de nem került sorozatgyártásba. A Ka-26-ost a nyolcvanas évek elejéig gyártották, közel 850 darab készült belőle.

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

STA TRAVEL