Kamov

A Kamov helikopterek névadója Nyikolaj Ilijics Kamov az 1920-as évek végétől foglalkozott a forgószárnyas repüléssel. Eleinte a autogirókkal – amelyeknél a rotor csak a felhajtóerőt termeli és egy húzó-vagy tolólégcsavar adja a vonóerőt – majd a negyvenes évektől helikopterekkel. Abban a másfél évtizedben, amíg autogirókkal foglalkozott, megépítette az első szovjet autogirót, amelyet több sikeres és megbízható szerkezet követett. Ezek között volt, amelyet sorozatban is gyártottak.


A sorozatban is gyártott húzólégcsavaros autogiró

Az első Kamov helikoptert a negyvenes évek végén mutatta be sikerrel. Már ez a kisméretű, könnyű, egyszemélyes gép, a Ka-8-as is magán hordozta a későbbi Kamovok fő jellegzetességét a koaxiális, vagyis két, ellentétes irányban forgó lapátsorral rendelkező rotort.
Az apró, futárfeladatokra alkalmas egyszemélyes gép kiérdemelte a sorozatgyártást, így létrejött a Kamov által vezetett OKB-2 tervezőiroda, amelyből a későbbi sikeres Kamov típusok is születtek.


Highslide JS

Kamov Ka-8-as és Ka-10-es

A Kamov Ka-8-ast követte egy nagyobb, kétszemélyes gép, majd sorra a sikeres Ka-25-ös gázturbinás haditengerészeti helikopter, majd a hazánkban is jól ismert Ka-26-os helikopter. A Kamovokra jellemző koaxiális rotorelrendezés miatti forma és félreismerhetetlen hang hazánk talán legismertebb és a hétköznapokban leggyakrabban látott helikopterévé tette.
A Kamovokat gyártó OKB-2 gyár 1992 óta viseli az 1973-ban elhunyt tervező nevét. A fejlesztések nem álltak meg, a gyár és a tervezőiroda jelenleg is aktív.


Highslide JS

A Ka-25-ösből egész gépcsalád fejlődött ki – Ka-32-es

A Ka-50-es és 52-es koaxiális rotorral rendelkező harci helikopterek tovább őrzik ennek, a más gyártók által nem preferált rotorelrendezésnek a hagyományait, de ezek mellett készítenek hagyományos, egy fő és egy farokrotorral rendelkező helikoptert is.

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

STA TRAVEL