Jak-130
Kétüléses, hangsebesség alatti kiképző és könnyű harci repülőgép.
A Jakovlev kiképzőgépének tervezése a kilencvenes évek elején kezdődött, majd 1996-ban felszállt a Jak-130-as prototípusa.
A legkorszerűbb orosz vadászrepülőgépek pilótáinak a kiképzésére szolgáló gép volt az első orosz típus, amelyet teljes egészében digitális technológiára épülő avionikával szereltek fel.
A kéthajtóműves 11,5 m hosszú, 9,72 m fesztávú gép három tonnányi fegyvert is szállíthat, ha nem kiképző, hanem könnyű támadó repülőgépként alkalmazzák. A Jak-130-as legnagyobb felszállótömege 6500 kg, maximális sebessége 1050 km/h. 887 km/h-s utazósebességgel a hatótávolsága 2500 km.
hidroplánt repülni a lagunák városában
ha Magyarországon felszállna a
velencei karneváli különvonatra
A pilóták hermetizált fülkében, szinte teljesen körkörös kilátást nyújtó kabintető alatt, dupla nullás, vagyis a földön álló repülőgépből is biztonságosan kilövő katapultülésben foglalnak helyet.
Filmek a repülésről
A repülőgép digitális avionikája és fly by wire rendszerű kormányzása lehetővé teszi, hogy az éppen szimulálni kívánt repülőgép típus viselkedésének megfelelően alakítsák át a gép vezérlését, elősegítve a pilóták képzését.
Az orosz légierő vadászgépek leendő pilótáinak kiképzőgépére kiírt tenderét 2005-ben megnyerte a gyár, 2010-ben pedig szolgálatba is állt a sorozatgyártás első kiképzőgépee a légierő kötelékében. Az orosz légierő 72 darab Jak-130-as vásárlását határozta el.
Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.