Il-18

Négyhajtóműves, turbólégcsavaros szállító repülőgép. Az Iljusin tervezőirodában az ötvenes évek elején kezdődött el egy négyhajtóműves, alsószárnyas utasszállító gép fejlesztése.


Highslide JS

Egy keletnémet Il-18-as az Interflug színeiben

Az Il-18-as prototípusa 1957-ben repült először, majd két évvel később elindult a sorozatgyártása is. A sikeres légcsavaros-gázturbinás utasszállítónak több változata is készült. Átalakították teherszállítónak, de volt belőle katonai felderítő és tengerészeti felderítő változat is.


Highslide JS

A repülőgép 35,9 méter hosszú, fesztávja 37,42 méter. A maximális felszállótömege 64 tonna. A leggyakoribb változatba beépített négy, egyenként 4250 lóerős légcsavaros gázturbinával maximum 685 km/h sebességet tudott elérni. Jellemzően 75-85 utassal, 630 km/h utazósebességgel 6500 kilométert tudott megtenni.


Highslide JS

A Malév Il-18-asa a ferihegyi skanzenban

Maximális terheléssel a hatótávolsága 4500 km-re csökkent. A mechanikus kormányokkal és az ötvenes évek színvonalának megfelelő hagyományos műszerekkel felszerelt pilótafülkében négyfős személyzet dolgozott. A kapitány és az első tiszt mellett fedélzeti mérnök és navigátor is helyet kapott a pilótafülkében.


Highslide JS

Az Il-38-as továbbfejlesztett haditengerészeti változat

Az Il-18-ast 1978-ig gyártották, összesen 719 darab készült belőle. A Malév 1960-ban kapta meg az első példányt belőle. A típus 1989-es kivonásáig összesen nyolc példány repült Malév színekben, de a 70-es évek végétől már csak teherszállításra átalakítva, kargógépként használták.

Az Il-18-asnak a jelenleg is repülő továbbfejlesztett változata az Il-38-as haditengerészeti felderítőgép.

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

STA TRAVEL