X-3

Vonólégcsavarral is ellátott nagy sebességű szállító helikopter.

Az Eurocopter gépe 2010-ben szállt fel először. Az új koncepció célja az volt, hogy amellett, hogy megtartják a helikopterek előnyös tulajdonságait, a gép viszonylag nagy utazósebességgel legyen képes repülni.


Highslide JS

Ezzel lehetővé válna, hogy a jellemzően külvárosokban lévő repülőterekre való időrabló kiutazást megspórolják és közvetlenül a városközpontok között teremtsen kapcsolatot, új alternatívát kínálva a rövidtávú regionális repülésekre, amelyeknél az utazási idő jelentős részét a reptérre való kijutás, a beszállás majd a célrepülőtéren a városközpontokba való bejutás teszi ki.

Az Eurocopter elképzelései szerint az X-3 típussal lehetővé válna a nehezen megközelíthető helyekre történő gyors eljutás, az olajfúró tornyok munkásainak, szakértőinek a szállítását is így oldanák meg.


Highslide JS

A helikopter két 2270 lóerős Rolls-Royce gázturbinás hajtóműve nem csak a rotort hajtja meg, de innen kapja a hajtást a két vonó légcsavar is.
Érdekesség, hogy nagy sebességnél a felhajtóerő negyven százalékát a vonó légcsavarok tartójaként is szolgáló szárnycsonk adja, illetve az, hogy a gépnek nincs a hagyományos helikopterekéhez hasonló farokrotorja, ugyanis a rotor nyomatékát a két vonó légcsavar által szolgáltatott vonóerő aszimmetriájával egyenlítik ki.


Highslide JS

A fejlesztők bíznak benne, hogy az X-3-assal tartható lesz a 400 km/h feletti gazdaságos utazósebesség is, az eddig elért legnagyobb sebesség 430 km/h volt.
A gépből eddig egyetlen példány épült, 2011-ben még a kísérleti repülések zajlanak vele.

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

STA TRAVEL