Elektromos repülőgépek
A fosszilis energiahordozók árának emelkedése, a környezetvédő mozgalmak és a zöld törekvések előtérbe helyeződése a 21. század elején hullámzó gazdasági válsággal párhuzamosan eredményezett néhány olyan fejlesztést, amely hosszútávon a repülés, főleg a kisgépes repülés teljes átalakulását hozhatja.
A repülőgépek károsanyag kibocsájtásának csökkentésére irányuló fejlesztések felgyorsították az alternatív hajtások terjedését a repülésben. A környezetvédelmi szempontok és a gazdasági válság hatásainak érvényesülése együttesen eredményezte azt, hogy az elmúlt néhány évben minden eddiginél “zöldebb” és nem utolsó sorban olcsóbban üzemeltethető repülőgépek jelentek meg.
Ezek a repülőgépek még jellemzően új, kiforratlan konstrukciók. A kiforratlanság nem a jellemzően kompozit szerkezetekben vagy a letisztult aerodinamikában jelentkezik persze, hanem sokkal inkább a megfelelő erőforrás kiválasztásában és üzemeltetési tapasztalataiban. Az alternatív hajtások szűk keresztmetszete ma is, és várhatóan hosszú évekig még az energia tárolása lesz.
A repülőgépek fejlesztésében folyamatosan kompromisszumokra van szükség. A hagyományos, jól bevált módszereknél sem könnyű eltalálni a helyes egyensúlyt a biztonság, a tömeg, a teljesítmény és a gazdaságosság egymásnak ellentmondó szempontjai között.
Az egyensúly megtalálása még nehezebb egy olyan hajtásnál – maradjunk most az elektromos motoroknál -, ahol az energia tárolására nagy és nehéz akkumulátorokat kell magunkkal vinni, amelyek minden egyes kilogrammja a szállítható hasznos tömegből vesz el. Egy mindössze néhány száz kilogrammos repülőgép tömegének jelentős része így “csak” a hajtáshoz szükséges energia tárolására fordítódik.
A jelenlegi tudásunk szerinti legjobb kompromisszum a lítium-ion, lítium polimer akkumulátorok alkalmazása, amelyek tömegükhöz képest a legnagyobb kapacitással rendelkeznek, de ennek az ára az, hogy élettartamuk véges, sőt kapacitásuk a feltöltések számával egyre csökken, így cserélni kell őket, amit nem hagyhatunk figyelmen kívül, amikor a hosszútávú üzemeltetési költségekről beszélünk.
Egy japán intézet néhány évvel ezelőtt arra a következtetésre jutott, hogy az elektromos energia tárolásában nem várható jelentős áttörés a következő néhány évtizedben, hacsak egy eddig teljesen ismeretlen elv nem kerül napvilágra, amely alapjaiban változtathatja meg a tárolás eddig ismert módszereit.
Az alternatív hajtású repülés még gyerekcipőben jár, de az eddigi eredmények biztatóak és úgy tűnik, hogy az alternatív hajtású kisrepülőgépek teszik lehetővé a minden eddiginél olcsóbb repülést.
Az elektromos motorok egyszerűsége, megbízhatósága, üzemeltetésük egyszerűsége olyan biztonságot is jelent, ami miatt talán egy elektromos hajtású gép lesz az első igazi “néprepülő” a világon. Érdemes tehát bizakodni és nyitott szemmel járva követni a legújabb eredményeket.
A GÉPMADARAKban igyekszünk folyamatosan nyomon követni ezeket a fejlesztéseket és bemutatni a legújabb alternatív hajtású repülőgépeket.
Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.