Elektromos repülőgépek

A fosszilis energiahordozók árának emelkedése, a környezetvédő mozgalmak és a zöld törekvések előtérbe helyeződése a 21. század elején hullámzó gazdasági válsággal párhuzamosan eredményezett néhány olyan fejlesztést, amely hosszútávon a repülés, főleg a kisgépes repülés teljes átalakulását hozhatja.

A repülőgépek károsanyag kibocsájtásának csökkentésére irányuló fejlesztések felgyorsították az alternatív hajtások terjedését a repülésben. A környezetvédelmi szempontok és a gazdasági válság hatásainak érvényesülése együttesen eredményezte azt, hogy az elmúlt néhány évben minden eddiginél “zöldebb” és nem utolsó sorban olcsóbban üzemeltethető repülőgépek jelentek meg.


Highslide JS

Nagygépes repülésben még nincs más életképes alternatíva, csak a meglévő elvek hatékonyságának növelése

Ezek a repülőgépek még jellemzően új, kiforratlan konstrukciók. A kiforratlanság nem a jellemzően kompozit szerkezetekben vagy a letisztult aerodinamikában jelentkezik persze, hanem sokkal inkább a megfelelő erőforrás kiválasztásában és üzemeltetési tapasztalataiban. Az alternatív hajtások szűk keresztmetszete ma is, és várhatóan hosszú évekig még az energia tárolása lesz.

A repülőgépek fejlesztésében folyamatosan kompromisszumokra van szükség. A hagyományos, jól bevált módszereknél sem könnyű eltalálni a helyes egyensúlyt a biztonság, a tömeg, a teljesítmény és a gazdaságosság egymásnak ellentmondó szempontjai között.


Highslide JS

A környezetbarát és olcsó kisgépes repülés lehetséges új útjait mutatja meg az alternatív hajtású gépek versenye

Az egyensúly megtalálása még nehezebb egy olyan hajtásnál – maradjunk most az elektromos motoroknál -, ahol az energia tárolására nagy és nehéz akkumulátorokat kell magunkkal vinni, amelyek minden egyes kilogrammja a szállítható hasznos tömegből vesz el. Egy mindössze néhány száz kilogrammos repülőgép tömegének jelentős része így “csak” a hajtáshoz szükséges energia tárolására fordítódik.

A jelenlegi tudásunk szerinti legjobb kompromisszum a lítium-ion, lítium polimer akkumulátorok alkalmazása, amelyek tömegükhöz képest a legnagyobb kapacitással rendelkeznek, de ennek az ára az, hogy élettartamuk véges, sőt kapacitásuk a feltöltések számával egyre csökken, így cserélni kell őket, amit nem hagyhatunk figyelmen kívül, amikor a hosszútávú üzemeltetési költségekről beszélünk.


Highslide JS

Tankolás és szállítás – a Pipistrel szállítókocsija és töltője az elektromotoros Taurus-hoz

Egy japán intézet néhány évvel ezelőtt arra a következtetésre jutott, hogy az elektromos energia tárolásában nem várható jelentős áttörés a következő néhány évtizedben, hacsak egy eddig teljesen ismeretlen elv nem kerül napvilágra, amely alapjaiban változtathatja meg a tárolás eddig ismert módszereit.

Az alternatív hajtású repülés még gyerekcipőben jár, de az eddigi eredmények biztatóak és úgy tűnik, hogy az alternatív hajtású kisrepülőgépek teszik lehetővé a minden eddiginél olcsóbb repülést.


Highslide JS

A Boeing hidrogén hajtású repülőgép tanulmánya és egy elektromos töltőállomás – talán már nem is annyira utópia

Az elektromos motorok egyszerűsége, megbízhatósága, üzemeltetésük egyszerűsége olyan biztonságot is jelent, ami miatt talán egy elektromos hajtású gép lesz az első igazi “néprepülő” a világon. Érdemes tehát bizakodni és nyitott szemmel járva követni a legújabb eredményeket.

A GÉPMADARAKban igyekszünk folyamatosan nyomon követni ezeket a fejlesztéseket és bemutatni a legújabb alternatív hajtású repülőgépeket.

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

STA TRAVEL