Bombardier CS100-as Budapesten

Rövid munkalátogatást tett március elején a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a világ legújabb utasszállítója, a kanadai Bombardier CS100-as típusú repülőgépe. A 100-120 személyes, keskeny törzsű gép első üzemeltetője a svájci Swiss International légitársaság lesz, így most a CS100-as még kanadai gyári festéssel, de már vegyes személyzettel érkezett Ferihegyre.

cs1

A kanadai Bombardier CS100-as pozicionáló repülést hajtott végre Zürich és Budapest között, vagyis nem szállított még utasokat. Az ilyen járatok egyrészt azt a célt szolgálják, hogy a kanadai gyári szakemberek a levegőben is bizonyítsák az első vásárlónak, jelen esetben a Swiss svájci személyzeteinek, hogy az új gép képes teljesíteni azokat a műszaki és takarékossági paramétereket, amiket a gyár ígért. Másrészt mind a légi személyzetek, mind a földi kiszolgálók most tanulják az új típus kezelését.

3107

Pontosan 9 óra 42 óra volt, amikor az első Bombardier CS100-as enyhe oldalszél mellett betont ért a ferihegyi 31 L, azaz bal pályán. Ilyen típus még sohasem járt Magyarországon, hiszen még tartanak a CS100-as üzemeltetési próbái, a típus végleges amerikai- és európai légi alkalmassági engedélyeit is csak a következő hetekben adják ki.

A 60 tonna maximális felszálló tömegű gép 108 vagy 120 utast vehet majd a fedélzetére és legnagyobb hatótávolsága eléri az 5 000 kilométert.

Az új kanadai gép, amelynek kifejlesztése több, mint egy évtizedig tartott, a brazil Embraerrel együtt komoly versenytárs lesz a 100-150 személyes repülőgépek kategóriájában az amerikai Boeing és az európai Airbus számára.

121519
Különösen, ha a gyakorlatban is beigazolódik az ígért 10 %-os üzemanyag megtakarítás hasonló méretű Boeingokkal és Airbusokkal szemben. Ehhez új hajtóműveket fejlesztett az amerikai Pratt&Whitney cég, a PW1500G-szériát, amely takarékosabb és lényegesen csendesebb a most piacon lévő hajtóműveknél.

A CS100-as teljesen digitális vezérlésű repülőgép, a kabinban öt, hatalmas színes képernyőről vezérlik a pilóták a gép működését, a hagyományos szarvkormánynak sincs nyoma a kabinban, helyette sidestickkel, számítógépes joystickhez hasonló eszközzel vezetik a gépet.

182021
Fotók: Budapest Airport

A CS100-as fedélzetén 3+2-es, aszimmetrikus üléselrendezésnek köszönhetően az utasok 80 %-a számára kényelmesebb ablak melletti vagy folyosó melletti ülések állnak rendelkezésre. A felső tárolókban pedig utasonként egy, kifejezetten nagyméretű kézipoggyász helyezhető el.

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

STA TRAVEL