Bombardier élete

Irta: Roszinszki Tamás

Az ember, aki úgy lett repülőgép névadója, hogy életében nem épitett repülőgépeket.

A történet azzal kezdődik, hogy bizonyos Joseph-Armand Bombardier gépész arról álmodozott, hogy épít egy olyan járművet, ami siklik a havon. 1937-ben már 12-t el is adott B7-nek nevezett hómobiljából, ’42-ben pedig céget alapított.

A hómobil olyan hiánypótló termék volt, melyet könnyű volt eladni Kanadában, használták iskolabuszként, teherszállítóként, volt mentős és postai változat is. Később, ahogy kezdtek kiépülni az utak Kanada széltében-hosszában, csökkent a kereslet, váltani kellett.

bombardier_1.jpg

A kezdetek. (B7, B12)

A termékpaletta kiszélesedett lánctalpas járművekkel (bányászati, erdészeti felhasználásra). Az 50-es években immáron fiával közösen olyan motoros szánon dolgoztak mely egy-két személyt szállíthat, nagyon gyors, és jól irányítható. Az első évben 225 Ski-Doo-t adtak el, a negyedikben már 8200-at. Érdekes adalék, hogy az öreg Bombardier emlékezvén saját cégének kezdeti, nehéz időszakára, direkt késleltette az új termék bevezetését, mert attól tartott, hogy azzal nagyon nehéz helyzetbe hozná versenytársait. 56 évesen halt meg, egy lendületben lévő, erőteljes vállatot hagyott fiaira.

A fiatalabb generáció újraszervezte a céget, sok újítást vezetett be, 1969-ben pedig tőzsdére vitték a vállalatot. A következő évben megszerezték azt a bécsi céget, amelyik a hómobilok motorját készítette. Ez a vállalat villamosokat is gyártott, így a Bombardier érdekelté vált a vasúti ágazatban is.

A későbbiekben több vasúti cég felvásárlására is sor került, napjainkban a Bombardier számít a legnagyobb vasúti gyártónak.

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL