V-22 Osprey

A Boeing a Bell helikoptergyárral közösen hozta létre az első dönthető rotoros helikopter-repülőgép hibridet, amely végül 2005-ben rendszerbe is állt az amerikai haderőnél. A különös elrendezés célja, hogy egy jármű képes legyen mindarra, amire egy helikopter, de képes legyen a helikopternél nagyobb sebességgel turbólégcsavaros repülőgépként is repülni.


Highslide JS

Az Osprey, mint helikopter

A V-22 Osprey 1989 márciusában repült először helikopter üzemmódban, majd ugyanezen év szeptemberében turbólégcsavaros, merevszárnyú gépként. A két 6150 lóerős Rolls-Royce gázturbina egy-egy 11.6 méter átmérőjű légcsavart hajt. A turbólégcsavaros hajtóművek a szárnyvégen kaptak helyet.


Highslide JS

Helikopterből repülőgéppé alakulás közben

A hajtás érdekessége, hogy a két hajtómű bármelyikének meghibásodása esetén a megmaradt hajtómű képes a másik szárnyvégen lévő légcsavar hajtására is. Ez, az egész fesztáv mentén átvitt hajtás alapvető biztonsági követelmény, ugyanis a gép (többek között a nagy légcsavarátmérő miatt is) csak helikopter-üzemmódban képes leszállni, vagyis ha az egyik oldali légcsavar nem kap meghajtást, az katasztrófához vezet.


Highslide JS

Az Osprey, mint repülőgép

A 17.5 méter hosszú, a rotorlapátokat nem számítva 14 méteres fesztávú Osprey 23859 kilogramm maximális felszállótömeggel rendelkezik. Legnagyobb utazósebessége 443 km/h, 4600 méteres magasságban 565 km/h. 24 felszerelt katonát 1627 km-es távolságra képes elszállítani.


Highslide JS

A gép a hosszadalmas tesztek és fejlesztések után 2005-ben állt rendszerbe. 2010-ben a tervek szerint 29 darab Ospreyt adnak át.

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

STA TRAVEL