B-787 Dreamliner

Kéthajtóműves, nagyhatótávolságú utasszállító repülőgép. A Boeing legújabb fejlesztése 2009. december 15-én szállt fel először. A minden eddiginél több kompozit anyagot felhasználó konstrukciót az amerikai gyár egyrészt az Airbus A330-as gyorsabb és gazdaságosabb konkurensének, másrészt a Boeing 757/767/777-es típusok váltótípusának szánja.


Highslide JS

A 787-es prototípusa – a Boeing honlapjáról

A Dreamliner hagyományos, háromosztályos elrendezésben 210-250 utast 15200 km-es távolságra képes szállítani 905 km/h sebességgel. A 787-es hossza 56,7 m, fesztávolsága 60,1 m. A gép maximális felszállótömege 219,5 tonna.
A hajtóművek és a hajtóműburkolat kialakítása a gyár adatai szerint 60 százalékkal csendesebb működést tesz lehetővé felszálláskor, mint a hasonló kategóriájú repülőgépek.

A Dreamliner szinte teljes egészében kompozit anyagokból készült repülőgép. A fő teherviselő elemek, a törzs, a szárny, a vezérsíkok szénszálas kompozitból készültek.


Highslide JS

Kompozitok a 787-es szerkezetében – a Boeing honlapjáról

A hagyományos, alumínium szerkezetek kifáradását csökkentendő a nagy magasságban repülő utasszállító repülőgépek utasterét nem a földi, hanem ~2400-2500 méteres magasságnak megfelelő nyomáson tartják. Ez még kényelmes az utasoknak, de a kisebb nyomáskülönbség miatt kedvezőbb a szerkezetnek is.
A Boeing a kompozitok kedvező kifáradási tulajdonságait kihasználva ehelyett az utasok számára kényelmesebb 1800 méteres magasságnak megfelelő kabinnyomást biztosít a Dreamliner fedélzetén.

Az Airbus joystick-koncepciójától eltérően a pilótafülkében megmaradtak a hagyományos kormányszarvak, de természetesen ezek is fly-by-wire rendszerű vezérlést működtetnek. A két pilóta munkáját nagyméretű színes kijelzők és HUD is segíti.
A HUD (Head Up Display) egy szemmagasságban elhelyezett üveglap, amelyre a legfontosabb adatokat vetítik ki.


Highslide JS

Pilótafülke a szemmagasságban elhelyezett HUD-dal – a Boeing honlapjáról

Így a pilóta pl. leszállásnál a pályát figyelve folyamatosan látja a legfontosabb adatokat, annélkül, hogy le kellene néznie a műszerekre. Ez a vadászrepülőgépeknél megszokott rendszer utólag beszerelve létezett már utasszállító repülőgépeken, de a 787-esen már “szériatartozék”.


Levegőben a második példány az ANA színeiben – a Boeing honlapjáról

A gép már a tervezés szakaszában sikeres volt. A folyamatos késések, hibák és egy júliusban végrehajtott sikertelen terhelési teszt ellenére nemrég felszállt a 787-es második tesztpéldánya is az ANA japán légitársaság színeiben. Jelenleg több, mint 600 megrendelés van a gépre.

Ajánlott linkek:

A Boeing honlapja
Videó a prototípus első felszállásáról

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

STA TRAVEL