B-747-8

Négyhajtóműves, nagyhatótávolságú utas-és teherszállító repülőgép. A Boeing rendkívül sikeres 747-400-asának áttervezett, továbbfejlesztett változata. Az amerikai gyártó az Airbus A-380-asára reagálva kis késéssel 2005 őszén jelentette be a 747-8-as programját. A cél egy minden eddiginél hatékonyabb, gazdaságosabb, nagyhatótávolságú, nagy befogadóképességű repülőgép megtervezése volt.
A fejlesztés alapjául a 747-400-as szolgált ugyan, de a 747-8 jóval több, mint egy “ráncfelvarráson” átesett 400-as. A repülőgép törzsének alakja és elrendezése hasonló, de lényegi változtatások és újratervezések történtek.


Highslide JS

A 747-8F változat már repül

A gép új szárnyprofilt és szárnyat kapott. A hatékonyabb szárnyprofil és a 787-esen is megfigyelhető, ahhoz hasonló hajlított, nyilazott szárnyvég jelentősen hozzájárul az aerodinamikai tulajdonságok javulásához. A szárny fesztávja 68,5 méter, ami négy méterrel nagyobb, mint elődjének volt.
A törzset jelentősen megnövelték, 76,25 m hosszú lett, ami hat méterrel több, mint a 400-as változaté. Az először repült 747-8F (Freighter) kargó változat törzsében a toldások a törzs középső részén, az utasszállító 747-8I (Intercontinental) változatnál középen és az első részen vannak.


Highslide JS

A Jumbókra jellemző púpban található felső fedélzet az utasszállító változaton a törzshossz csaknem feléig ér el, ami a szokásos háromosztályos elrendezésben 467 utas elhelyezését teszi lehetővé, a legnagyobb befogadóképessége 581 fő lehet, ha lesz olyan légitársaság, amely így rendezi be a gépét.
Nem csak a törzs és a szárny változott jelentősen, de új hajtóműveket is kapott a legújabb Jumbo. A General electric GEnx-2B67 típusú hajtóművek egyenként maximum 296ezer Newtonos (harminc tonna) erővel tolják majd a repülőgépet.


Highslide JS

A 747-8I bemutatója

A GE legkorszerűbb hajtóművének ez a továbbfejlesztése és az aerodinamikai módosítások a szárnyon és a vezérsíkokon együttesen teszik lehetővé, hogy a nagyobb méretű, teljesítményű és befogadóképességű repülőgép az elődjénél 13 százalékkal kisebb egy utasra jutó költséggel és a zajcsökkentő megoldásoknak köszönhetően minden eddiginél csendesebben repüljön.
A 747-8-as teherváltozata 8300 km-re, az utasszállító változat teljes terheléssel 15000 km-re képes elrepülni 917 km/h-s utazósebességgel.


Highslide JS

A Boeing legújabb büszkesége az amerikai repülőipar eddigi legnagyobb felszállótömegű repülőgépe a maga 442 tonnás legnagyobb tömegével és a világ leghosszabb törzsű repülőgépe, ebben megelőzve az A-380-ast is.
A siker egyelőre elkerülhetetlennek tűnik. A 747-8I utasváltozat ugyan még nem repült, csak a teherszállító 747-8F prototípusa, de 2011 februárjában már száz felett járt a két változatra leadott megrendelések száma.

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

STA TRAVEL