An-22 Anteusz

Az An-22 a világ legnagyobb légcsavaros repülőgépe, és úgy tűnik, ezt a címet már nem veszítheti el. Jelenleg nincs a világon olyan fejlesztés, amely egy-két évtizeden belül egy nagyobb légcsavaros gépet eredményezne.

Highslide JS

Katonai szállítógép

Az An-22 Anteusz a szovjet hagyományokhoz méltóan egy rosszminőségű, előkészítetlen pályákról, spártai körülmények között is üzemeltethető szállítógép. Katonai alakulatok, harcjárművek szállításához fejlesztették, de a ma repülő példányok civil szállítási feladatokat is ellátnak.

A repülőgép prototípusa 1965 februárjában szállt fel először. A 250 tonnás maximális felszállótömegű An-22-es 5-6 fős személyzettel maximum 80 tonnányi terhet képes szállítani 8-11000 méter közötti utazómagasságon, 580 km/h-s utazósebességgel. A gép hatótávolsága 8500 km.

Highslide JS

A maximális sebessége 740 km/h. 29 fős utastér is van a gép felső fedélzetén a pilótafülke mögötti térben. A gép hossza 57.3 méter, fesztávja 64.4 méter.

A géppel két évvel első felszállását követően 14 különböző, teherszállítással kapcsolatos világrekordot állítottak fel. Egy alkalommal 26.4 méter hosszú, 4.4 méter széles, 4.4 méter magas raktérben 102 tonnás hasznos teherrel emelkedett 2000 méteres magasságra.

Highslide JS

Az An-22-es ma is gyakori vendég Nyugat-Európa repterein

Különlegessége a méretein kívül az egy tengelyvonalban, egymás mögött, egymással ellentétes irányban forgó koaxiális légcsavar. A négy légcsavarpárt egyenként 15000 LE-s gázturbinák forgatják.

Az An-22-es koaxiális légcsavarjának félreismerhetetlen hangját gyakran hallhatták a hazai szovjet repterek környékén lakók, mivel ezek a szovjet csapatok szállítási feladatait ellátó gépek gyakori vendégei voltak a magyar légtérnek.

Az An-22-es jelenleg is gyakori vendég a nagyforgalmú nyugat-európai reptereken, mivel az Antonov Design Bureau flottájában az egyetlen An-225-ös mellett repülnek An-124-esek és az An-22-es típus is.

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

STA TRAVEL