A-400M

Négyhajtóműves, turbólégcsavaros katonai szállítógép. Az Airbus Military első katonai gépe. Az amerikai C-130 Herkules és francia-német, kisebb, kéthajtóműves C-160 Transall gépek leváltására tervezték.


Highslide JS

Az első felszállás

Az összeszerelés 2007-ben kezdődött meg, az eredeti ütemezés szerint 2008-ban már meg kellett volna történnie az első felszállásnak. Akárcsak a többi hasonló fejlesztésnél, ezesetben is váratlan nehézségek késleltették a projectet, túlsúly, majd hajtómű problémák, de végül 2009 december 11-én a gép végrehajtotta az első felszállását.


Highslide JS

A négy turbólégcsavaros hajtómű egyenként 11 ezer lóerős teljesítménnyel hajtja a nagy sebességre optimalizált nyolcágú kompozit légcsavarokat. Az A-400M két pilótája fly-by-wire rendszer segítségével vezeti a gépet, amelynek hossza 45,1 m, fesztávja 42,4 m.
Legnagyobb felszállótömege 141 tonna. A legfeljebb 37 tonnányi hasznos terhet 3298 kilométerre képes elszállítani 9000 méteres utazómagasságon, 780 km/h sebességgel.


Highslide JS

Színes kijelzők és joystick a pilótafülkében

Kisebb terheléssel jelentősen nő a hatótávolsága, 30 tonnával 4540 km, 20 tonnával már 6390 km-re tud repülni. A gép terhelés nélkül 8700 km-t tehet meg leszállás nélkül, de alkalmas légi utántöltésre is.


Highslide JS

Az A-400M fő teherviselő elemei szénszálas kompozitból készültek. A gép képes viszonylag rossz minőségű pályán is rövid úton fel-és leszállni. 100 tonnás felszállótömeggel 980 méteren felszáll, a leszálláshoz és fékezéshez pedig mindössze 770 méterre van szükség.
Az Airbus első katonai gépére 2010 januárjáig 192 megrendelés érkezett.

Ajánlott linkek:

Nézze meg a 2010-es ILA-n, Berlinben készített fotóinkat az A-400M-ről

Az Airbus Military honlapja (a fotók forrása is egyben)

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

STA TRAVEL