A-380

A világ legnagyobb utasszállító repülőgépe. Az Airbus A-380-as egy teljesen új koncepción alapuló fejlesztés eredménye. Az újítás, bár ezt egy-két évtized múlva ítélhetjük majd meg igazán, a Boeing 747-es, az első két utasfedélzettel rendelkező gép megjelenésével mérhető össze, sőt, talán merészebb is annál.


Highslide JS

A teljes törzshosszon végignyúló két fedélzet koncepciója egy minden eddiginél nagyobb utasgépet eredményezett. A 73 méter hosszú 79,8 méteres fesztávú, 24 méter magas gép törzsének belsejébe a Singapore Airlines látványos honlapján 4,5 millió teniszlabdát töltenek – persze csak virtuálisan.

a380_747_1.jpg

Az A-380-as és a Boeing-747-es méretei a BBC összehasonlításában

Az elvileg több, mint 800 utas elhelyezése – bár kétséges, hogy lesz-e légitársaság, amely így rendezi be A380-asát – a reptéri kiszolgálás nehézségei, az utasok evakuálására vonatkozó előírások teljesítése mind új típusú kihívás volt. A “két emelet” fogadására a reptereknek is fel kellett készülniük.


Highslide JS

2011 őszére már több mint félszáz példány repült világszerte

Az első A-380-as 2005-ben emelkedett a levegőbe. 2008-ig több, mint 190 megrendelés érkezett a gépre. Az A-380 maximális felszállótömege 560 tonna, hatótávolsága 15200 km.


Highslide JS

A Lufthansa A-380-asa bemutatkozó látogatáson Budapesten 2011 októberében

Arra várnunk kell még néhány évet, hogy kiderüljön: a 747-esnél 150 tonnával nagyobb felszállótömeg, a hatalmas méret az egy utasra eső üzemeltetési költségekkel együtt versenyképes lesz-e a “másik út”-tal, a kéthajtóműves, egyfedélzetes koncepcióval szemben.

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

STA TRAVEL