Airbus szétszedve, nagyjavítás alatt

Nemrég egy ünnepségen Ljubljanaban jártam az Adria Tehnika javítóbázis hangárjában. Díszletként a hangárban hagytak egy Airbus A320 repülőgépet, ami a nagyjavításának felénél tartott. Szerencsére nem tiltakoztak, hogy fotózzak, igy néhány ritkaság következik.

hidroplánok a facebookon

Üresen a gép olyan 40 tonna körüli, nem semmi, ahogy a bakokra felemelve és a padlóba lecsavarozva ott állt stabilan. A törzs és a szárnyak lényegében még egyben voltak, csak a többi részébe kínált belátást.

Exif_JPEG_PICTURE

Kezdjük a nézelődést a szárnyakkal meg a vezérsíkokkal, a diszkófény senkit ne zavarjon. Őszintén szólva nem voltam benne biztos, hogy az Airbusnak van orrsegédszárnya, itt lehet kiengedett állapotban látni. A középső képen a baloldali vízszintes vezérsíkról hiányzik a lapát, ezzel szabályozzák az emelkedést-süllyedést.

Végül a bal szárnyból hiányzik a belső fékszárny egység, amivel szintén növelik a szárny íveltségét ahhoz, hogy csökkentett sebesség mellett is fennmaradjon a felhajtóerő. Ezt felszálláskor is kiengedik, ott meg azért, hogy minél kisebb sebességnél éledjen a szárnyon az a luk, amibe folyamatosan betolja a szárnyat az alsó áramlás nagyobb nyomása, vagyis a felhajtóerő. Korábban sétáltam már a szárnyon zokniban, fura érzés volt.

Exif_JPEG_PICTUREExif_JPEG_PICTUREExif_JPEG_PICTURE

Logikus, hogy a szárnyakban meg a két szárny között alul a törzsben tárolják az üzemanyagot, ez a gép több mint 20 tonnát fel tud szippantani. A képen most jól lehet látni, hogy a leszedett hajtóművet tartó szerkezetben megtalálhatóak az üzemanyag vezetékek is. A hajtómű meg egyelőre a sarokban.

Exif_JPEG_PICTUREExif_JPEG_PICTUREExif_JPEG_PICTURE

Izgalmas a futóműaknákba is benézni. A szárakat meg az ajtókat pneumatikus elemek mozgatják.

Exif_JPEG_PICTUREExif_JPEG_PICTUREExif_JPEG_PICTURE

Azt ma már mindenki tudja, hogy az Airbust egy dzsojsztikkal vezetik a pilóták, ahol a jelek bemennek egy számítógépes repülésirányító rendszerbe, ami képes a pilótát is felülbírálni. Aztán onnan mennek az utasítások a vezetékeken a szárnyakba, a hajtóművekhez, futóművekhez és így tovább a biztonság miatt megháromszorozva a rendszereket, amit egyébként fly by wire-nek hívnak. A parancsokat végrehajtó elektromotorokat kerestem, de nem láttam meg őket.

airbus777

Búcsúzóul megtaláltam a hiányzó elemeket a szárnyakból és a kép mögött elrejtettem egy hatalmas levegőben logó futóművet. A lehetőséget az ADRIA Tehnika szlovén repülőgépjavító vállalatnak köszönhetjük, tudjunk meg róluk többet ne csak magyarul, hanem angolul is.

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

STA TRAVEL